CHINY
NAZWA CHIN : W przeszłości Chiny miały wiele różnych nazw. Rzymianie
nazywali je Serica. Od czasów Marco Polo przyjęła się nazwa Kataj (ros. Kitaj,
od Kitanów), a w epoce odkryć geograficznych China i wywodząca się od niej nowa
nazwa łacińska – Sina (patrz: sinologia), obie pochodzące z sanskrytu (od
dynastii Qin), bo Indie były pierwszym krajem Azji, do którego dopłynęli
Portugalczycy. Do XVII w. portugalska China i opisany przez Marco Polo Kataj
były uważane za odrębne kraje, a na mapach daleko na północ od Pekinu
umieszczano Chanbałyk. Jednym z pierwszych, którzy zwrócili uwagę na ten błąd
był polski jezuita, o. Michał Boym.
RELIGIE CHIN : Tradycyjny system wierzeń kontynuowany był przez większość
dynastii chińskich od czasów dynastii Shang (1766 p.n.e.) do upadku ostatniej
dynastii Qing w 1911 roku. System ten opierał się na kulcie najwyższego bóstwa
Shangdi lub bóstwa Niebios. Kult ten miał cechy monoteizmu – najwyższe bóstwo
było siłą wszechmocną, nie miało formy cielesnej. Konfucjusz wierzył, że nie da
się oszukać najwyższego bóstwa, to ono kieruje życiem ludzi, ich relacjami,
ustala zasady, którymi należy kierować się w życiu. Jednakże musimy pamiętać, że
nie był to system monoteistyczny, istniało wiele pomniejszych bogów i bożków, a
także bóstw lokalnych, które były czczone równorzędnie z Shangdi. Zwykle
uznawano, że pomniejsze bóstwa są po to, by wypełniać wolę Shangdi. Powstawały
specjalne miejsca kultu - ostatnim, a zarazem najwspanialszym takim miejscem
była Świątynia Nieba w Pekinie. Władcy Chin dokonywali corocznych rytuałów ku
czci Nieba, zwykle była to ofiara, np. z byka. Popularność tradycyjnego systemu
wierzeń spadła po pojawieniu się buddyzmu i taoizmu, jednak niektóre jego
elementy zostały przejęte przez religie istniejące na terenie Chin, przykładem
jest terminologia używana w chińskim chrześcijaństwie.
CHINY W ONZ : Republika Chińska na Tajwanie do 1971 zajmowała w ONZ, w tym w
Radzie Bezpieczeństwa, miejsce reprezentanta Chin. W latach 70. doszło do
zbliżenia USA i komunistycznych Chin skierowanego przeciwko Związkowi
Radzieckiemu. Wówczas to większość krajów wycofało swoje poparcie dla Tajwanu i
nawiązało stosunki dyplomatyczne z Chińską Republiką Ludową. 15 października
1971 r. Zgromadzenie Ogólne ONZ przegłosowało rezolucję 2758, która pozbawiła
„rząd Czang Kaj-szeka” (dokument nie używa ani nazwy Tajwan ani Republika
Chińska) prawa reprezentowania Chin na forum Narodów Zjednoczonych. Według
części historyków doprowadził do tego sam przywódca Republiki Chińskiej, który
przed głosowaniem odwołał delegację Republiki Chińskiej do kraju[potrzebne
źródło].
GENEZA PODZIAŁU : Podział na Chiny i Tajwan utrzymuje się od 1949 roku, kiedy to członkowie Kuomintangu pod przewodnictwem Czang Kaj-szeka po przegranej wojnie domowej 1945-1949 z komunistami Mao Zedonga wraz z 2 milionami zwolenników uciekli na wyspę Tajwan, gdzie ustanowili rząd kontynuujący tradycję Republiki Chińskiej powstałej w 1911 r. Od 1949 aż do swojej śmierci w 1975 Czang Kaj-szek prowadził z Tajwanu propagandę antykomunistyczną, przygotowując grunt dla swojego powrotu na kontynent. W tym okresie Republika Chińska była państwem autorytarnym pod rządami jednej partii. Dopiero zakończenie stanu wojennego w 1987 r. oraz śmierć kontynuującego politykę ojca prezydenta Chiang Ching-kuo w 1988 r. otworzyły drogę dla demokratyzacji Tajwanu.
JEŚLI CHCESZ DOWIEDZIEĆ SIĘ CZEGOŚ O HISTORII CHIN KLIKNIJ : HISTORIA CHIN
|